Maandag 17 juni was het zover: alle Havephof-kopers zaten bij de notaris om het pand en de grond aan Bergstraat 50 op ieders naam te laten schrijven. Bij de meesten kon het geluk niet op – eindelijk wordt onze lang gekoesterde wens gerealiseerd – bij een enkeling moest het besef dat het er nu echt van komt, nog indalen. Misschien ook omdat met name de laatste weken heel spannend waren: zou iedereen op tijd de financiering rondkrijgen? Niemand van de CPO mocht immers ontbreken die 17e want anders ging ‘het feest’ niet door.

Megastap

In tegenstelling tot de koop van een ‘gewoon’ appartement, moeten alle toekomstige bewoners van een CPO op dezelfde dag hun aankoop notarieel vastleggen. De een kreeg de noodzakelijke financiering vlot geregeld, de ander haalde de deadline op het nippertje. Met veel zweetdruppels, stress en hulp van diverse adviseurs. Niet alle banken zijn gecharmeerd van een CPO of stellen in onze ogen soms dubieuze eisen. Gelukkig zijn er ook die er wél in geloven. Er was er zelfs eentje die de laatste dagen vol aan de bak ging.

De ondertekening bij de notaris is een megastap na een lange voorbereiding. Het CPO-initiatief stamt al uit 2015, maar pas in 2021 kwam ons project op stoom: we hadden een locatie! En wat voor een. Maar net zoals een locomotief uit vroeger jaren, kwamen we traag op gang. Zoveel om te regelen, te doen, te organiseren. Bovendien moesten we zelf ‘de markt op’ om minimaal 70% te halen. Want wilden we garantie van het Waarborgfonds, dan moesten we minimaal negen appartementen verkocht hebben.

Hergebruiken

En nu? Wat nu? Eerst moet het asbest afgevoerd dat er her en der al jaren zit. Tussen deze gereglementeerde bedrijven door kunnen wij in het pand om wat de verkoper achterliet en wij willen hergebruiken, te demonteren en op te slaan. Daarna gaat de sloper aan de slag. Moeten de hallen plat die nu nog onze toekomstige binnentuin vullen. Overbodige muren, trappen en leidingen eruit. Brandkasten, deuren en radiatoren richting opkoper.

Volgens de optimistische planning wordt er na de bouwvak begonnen met de [op]bouw. Dan zien we eindelijk het kantoorpand veranderen in zestien heerlijke woningen. Woningen waar we al druk mee doende zijn: bouwtekeningen goedkeuren, keukens en sanitair uitkiezen, de huidige woning verkopen en ‘ontspullen’… Daar komt bij dat gedeelde voorzieningen als de tuin en de fietsstalling, de ontmoetingsruimte en de logeerkamer onze – gezamenlijke – aandacht vragen. Kortom, aan werk geen gebrek.

En ‘natuurlijk’ ging het feest de 17e door. Dus brachten we na de officiële handtekeningen een toast uit op onszelf. Gewapend met een gloednieuwe bouwhelm. Wordt vervolgd.

Dit bericht delen op social media?
Dat kan via onderstaande buttons.

Pin It on Pinterest